Sažetak | Kako dolazi do popularizacije biciklizma tako dolazi i do sve većeg broja biciklista na cestama, a samim time i povećanja broja ozljeda koje mogu biti degenerativne i traumatske. Većina traumatskih ozljeda je vezana uz oštećenja mekih tkiva i kože na područjima gornjih ekstremiteta i glave no može doći i do težih ozljeda kao što su prijelomi i potres mozga. Sindromi prenaprezanja su kronične degenerativne ozljede i obično su rezultat pogrešaka u treningu i lošeg "fita" biciklista. Zbog smanjenje snage gornjih ekstremiteta žene imaju veću mišićno-koštanu problematiku koja dovodi do kroničnih ozljeda tijekom vožnje. Preventivni programi kod pojave sindroma prenaprezanja u biciklizmu bit će usmjerene na vježbe snage, propriocepcije, koordinacije te na savjetovanje o ergonomiji i pravilnom postavljanju bicikla. Programi prevencije traumatskih ozljeda bazirat će se programe svijesti o prometu i biciklističkim stazama, nošenju zaštitne opreme i edukaciji o pravilnoj vožnji bicikla. Edukacija je ključna u smanjenju ozljeda te je potrebno naglasiti važnost nošenja kacige koja je dokazano učinkovita u prevenciji frakture lubanje tijekom sudara ili pada, o postojanju raznih udlaga, rukavica i jastučića koji služe za smanjenje boli, o važnosti dobre higijene i dobrobitima krema za podmazivanje u ublažavanju ili sprječavanju rana. Rezultati ovog istraživanja pokazali su nisku razinu informiranosti i dostupnosti preventivnih programa što ukazuje na potrebu za povećanjem napora u promoviranju i omogućavanju pristupa ovim programima. Edukacija i svijest o sigurnosnim mjerama ključni su za smanjenje ozljeda među biciklistima, što bi trebalo biti prioritet za lokalne zajednice i nadležne institucije. Također je potrebno uložiti u veću edukaciju biciklista o učinkovitosti zaštitne opreme, implementirati strože zakonske regulative i omogućiti veća ulaganja u preventivne programe. |
Sažetak (engleski) | As cycling becomes more popular, the number of cyclists on the roads increases, and consequently, the number of injuries, which can be both degenerative and traumatic, also rises. Most traumatic injuries are related to damage to soft tissues and skin in the areas of the upper extremities and head, but more severe injuries such as fractures and concussions can also occur. Overuse syndromes are chronic degenerative injuries and are usually the result of training errors and poor bike fit. Due to reduced upper extremity strength, women have greater musculoskeletal issues that lead to chronic injuries during cycling. Preventive programs for overuse syndromes in cycling will focus on strength exercises, proprioception, coordination, and advice on ergonomics and proper bike setup. Programs for preventing traumatic injuries will be based on traffic awareness and cycling lane programs, the use of protective equipment, and education on proper cycling techniques. Education is crucial in reducing injuries, and it is important to emphasize the significance of wearing helmets, which have been proven effective in preventing skull fractures during collisions or falls, the existence of various splints, gloves, and pads that serve to reduce pain, the importance of good hygiene, and the benefits of lubricating creams in alleviating or preventing sores. The results of this study showed a low level of awareness and availability of preventive programs, indicating a need to increase efforts in promoting and providing access to these programs. Education and awareness of safety measures are key to reducing injuries among cyclists, which should be a priority for local communities and relevant institutions. Additionally, there is a need for greater investment in educating cyclists about the effectiveness of protective equipment, implementing stricter legal regulations, and increasing investments in preventive programs. |