Abstract | Lokalni izbori kao glavna tema ovoga rada bili su važni za građane od samih početaka izbora, pa sve do danas. Biračko pravo imalo je 3% stanovništva Hrvatske 1848. godine, a 1990. godine Ustav Republike Hrvatske ozakonio je puno demokratsko biračko pravo. Biračko pravo ograničava se zakonski samo formalnim državljanstvom, prebivalištem, dobnom granicom, duševnim zdravljem i građanskom čašću pojedinca te upisom u birački popis kao dokument koji je pravno-tehnička pretpostavka korištenja biračkog prava. Prema odredbama Zakona o lokalnim izborima, Vlada Republike Hrvatske raspisuje lokalne izbore za članove predstavničkog tijela i za općinske načelnike, gradonačelnike i župane i time nastaje kandidiranje kao postupak predlaganja kandidacijskih lista za članove predstavničkog tijela i kandidata za općinskog načelnika, gradonačelnika i župana od strane ovlaštenih predlagatelja. Birački odbor zaslužan je za biranje predstavnika te omogućava biračima tajno glasovanje za predstavnika ili za izvršno tijelo jedinice lokane i područne (regionalne) samouprave. U daljnjem tekstu pojavljuje se pojam nespojive dužnosti što znači da se ne može istovremeno biti općinski načelnik i gradonačelnik, odnosno njihov zamjenik te župan i njegov zamjenik. Ostale nespojive dužnosti jasnije su pojašnjene u daljnjem tekstu rada. U okviru ovog završnog rada biti će prikazan postupak provedbe lokalnih izbora na primjeru grada Vukovara i to za godine 2013., 2014., 2017. i 2021. |
Abstract (english) | Local elections, as the main topic of this paper, have been important for citizens from the very beginning of elections up to the present day. In 1848, only 3% of the population of Croatia had the right to vote, while in 1990, the Constitution of the Republic of Croatia legalized full democratic voting rights. Voting rights are legally restricted only by formal citizenship, residence, age limit, mental health, and civic honor of the individual, as well as registration in the voter list, which is a legal-technical prerequisite for exercising voting rights. According to the provisions of the Local Elections Act, the Government of the Republic of Croatia calls local elections for members of representative bodies and for municipal mayors, city mayors, and county prefects, thereby initiating the nomination process for proposing candidate lists for members of representative bodies and candidates for municipal mayor, city mayor, and county prefect by authorized proposers. The electoral committee is responsible for electing representatives and allows voters to vote secretly for a representative or for the executive body of the local and regional self-government unit. The term “incompatible duties” appears in the further text, meaning that one cannot simultaneously be a municipal mayor and a city mayor, or their deputy, as well as a county prefect and their deputy. Other incompatible duties are more clearly explained in the further text of the paper. This final paper will present the procedure for conducting local elections using the example of the city of Vukovar for the years 2013, 2014, 2017, and 2021. |